Even “snel” wat opzoeken op het internet… Even “snel” wat online bestellen… We surfen heel wat af en we genieten daarbij van de snelheid waarmee dit gepaard gaat. Heb jij een website die een lange laadtijd heeft? Kun je jezelf voorstellen dat je potentiële klant niet gaat wachten tot je website zichtbaar wordt? Hij klikt vermoedelijk direct op het volgende zoekresultaat en komt daarbij terecht bij je concurrent die wel een snelle site heeft. Niet alleen de internetgebruikers wensen een snelle website, ook Google merkt de trage laadsnelheid op en zal jouw website daardoor lager waarderen.
Is jouw website snel genoeg?
Je kunt de laadtijd van jouw website testen op ‘Google Page Speed Insights’. De testscore moet groen zijn, staat er ‘unavailable’ dan is jouw website te traag.
Websites worden onder andere traag van:
- Geüploade afbeeldingen die meer dan 1 MB groot zijn;
- Onnodig veel geïnstalleerde plug-ins;
- Veel externe tools & scripts;
- Tools die zo vroeg mogelijk ingeladen worden;
- Bij het gebruik van goedkope shared hosting;
- Wanneer er gekozen is voor een gratis thema met minstens honderd functionaliteiten;
- Wanneer je geen gebruik maakt van caching, lazy loading, CDN en GZIP-compressie;
- Het nooit of weinig opschonen van de website en database.
Afbeeldingen uploaden
Hoe groter de afbeeldingen die je uploadt, hoe trager de website zal worden. Zorg dan ook dat een foto op een website niet groter is dan 500 KB. Op de meeste websites staan foto’s die tussen de 20 en 200 KB zijn. Je kunt headerfoto’s van een prima kwaliteit plaatsen met een breedte van 1920 pixels. Deze zijn tussen de 150 en 400 KB. Als je JPEG, WebP en PNG afbeeldingen gebruikt, kun je deze optimaliseren met TinyJPG en TinyPNG.
Plug-ins installeren
Plug-ins zijn kleine stukjes software, op zichzelf staande programma’s, codes of scripts, die je toevoegt aan je website om de functionaliteit hiervan uit te breiden. Omdat elke gebruiker van WordPress andere wensen, eisen en behoeftes heeft, zijn deze plug-ins niet in de kern van WordPress inbegrepen. Je kunt dus zelf bepalen welke plug-ins je belangrijk vindt en welke niet. Er zijn echter ontelbare leuke, handige en fijne plug-ins beschikbaar. De valkuil dat je er te veel installeert, is daarbij groot. Maak dus enkel gebruik van degene die voor jouw website daadwerkelijk meerwaarde hebben, om de snelheid van je website te optimaliseren.
Externe tools & scripts
Bij de meeste websites is het de bedoeling om zo veel mogelijk diensten of producten te verkopen en daarom zo veel mogelijk leads te genereren. Je kunt de gebruikerservaring verbeteren door data te verzamelen over het gebruik van je website. Met deze informatie kun je jouw website verder optimaliseren. Hiervoor kun je gebruik maken van tools, zoals:
Al deze tools werken via JavaScript, een scripttaal voor het toevoegen van interactieve functies of andere content aan webpagina’s. Denk hierbij aan formulieren, animaties en slideshows met foto’s. Maar als je scripts plaatst, heeft dit ook zijn weerslag op de laadsnelheid van je website. Zorg ervoor dat je zicht hebt op de hoeveelheid scripts die je plaatst en hoeveel MB’s deze hebben. Als je te veel tools en scripts plaatst, kan dit uiteindelijk leiden tot een omgekeerd effect; een lange laadtijd met als gevolg dat bezoekers afhaken.
Shared hosting
Shared hosting betekent gedeelde hosting, waarbij je één server deelt met medeklanten. Je huurt een eigen stukje server wanneer je een hostingpakket afneemt. Bij Shared hosting deel je de kosten van een server met meerdere huurders. Daardoor is de prijs, maar vaak ook de snelheid, lager.
Het thema van je website
Het thema van je website bepaalt voor een groot gedeelte hoe je website eruit ziet. Een thema bestaat voor een deel uit de stijl en voor het andere deel uit functionaliteit. Bij een WordPress website kun je gratis een thema kiezen, een thema kopen, of een thema op maat laten maken door een webbouwer. Bedenk dat elk thema anders is, maar dat WordPress thema’s niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn. Dus niet elk thema doet of kan wat je van dat thema mogelijk verwacht. Bij betaalde thema’s krijg je vaak meerdere templates die weer aan te passen zijn met een gratis page builder. Gratis thema’s zijn in de meeste gevallen niet zo gebruiksvriendelijk en kunnen moeilijk worden uitgebreid. Kies voor een thema zonder complexe, nutteloze features. Met complexe features wordt de website niet alleen lastig te beheren, maar ook langzamer. De beste optie is daarom een eigen thema laten bouwen met de functionaliteiten die jij wenst. In de toekomst kun je deze altijd makkelijk uitbreiden en je hebt bovendien een unieke website, omdat jij de enige bent die dit thema gebruikt.
Caching
Caching wordt ook wel cache genoemd en is een vorm van gegevensopslag die, met een complexe berekening, ervoor zorgt dat verwerkte data wordt opgeslagen voor later gebruik. Hierdoor kan de data worden opgehaald uit het geheugen, in plaats van dat deze opnieuw moet worden verwerkt. Daardoor werkt de website een stuk sneller. Pas wanneer er wijzigingen optreden moeten de bestanden opnieuw worden opgevraagd van het internet. Plug-ins die vaak worden gebruikt voor caching zijn: WP Rocket of Litespeed Cache. Welke plug-in voor jouw website het beste is, hangt af van de content en de complexe techniek die op de website staat.
Lazy loading
Lazy loading betekent dat wordt gewacht met het laden van bepaalde delen van een webpagina, met name afbeeldingen, totdat ze nodig zijn. De browser vraagt bepaalde bronnen pas op als de gebruiker er naar toe scrolt of aangeeft dat ze nodig zijn. Hierdoor laadt de website een stuk sneller dan wanneer alles in één keer wordt geladen, ook wel ‘eager’ laden genoemd. Het voordeel van de techniek van lazy loading is dus een snellere laadtijd, maar het kan wel een negatief effect hebben op de SEO van je website. De kwaliteit van content bepaalt de rang van je website in zoekmachines. Zoekmachines ‘crawlen’ je website, zodat zij de content op je website grondig kunnen bekijken. Zoekmachines kunnen alleen content onderzoeken die ze zien. Lazy loading kan ervoor zorgen dat content op jouw website niet direct wordt geladen, niet direct zichtbaar is en dus ook niet kan worden gecrawld. Daardoor kan het zijn dat jouw website minder goed scoort en dus lager in de ranking wordt geplaatst.
CDN Content delivery network
CDN, oftewel Content Delivery Network, is een netwerk van servers (Points of Presence of ‘PoP’) die wereldwijd met elkaar in verbinding staan. Door kopieën van content wereldwijd op te slaan, kunnen websitebezoekers content ontvangen van de server die het dichtst bij gelegen is. Met CDN wordt elke website sneller. Als jij jouw website aansluit bij een CDN provider wordt deze toegevoegd aan dit netwerk. Wanneer iemand jouw website bezoekt, kijkt de CDN-provider waar die gebruiker vandaan komt en kiest daarvoor de dichtstbijzijnde PoP in het netwerk om de opgeslagen content te versturen. De voordelen van CDN zijn:
- Hogere website snelheid
- Lagere kosten door bandbreedte vermindering
- DDoS bescherming
Let op: Wanneer je alleen in Nederland werkt en in NL naar bezoekers zoekt, voegt CDN niet veel extra’s toe aan jouw website.
GZIP compressie
GZIP, ook wel GNU ZIP genoemd, verkleint data. Door GZIP te gebruiken, wordt de website gecomprimeerd en worden er kleinere bestanden doorgestuurd naar de browser van jouw bezoeker. Daardoor wordt de website sneller geladen en dat zorgt voor verbetering van de website. Er zijn verschillende manieren van comprimeren voor verschillende type data. Datatypen zijn onder andere tekst, afbeeldingen, script en lettertypes. Je kunt hier controleren of GZIP op jouw website is ingeschakeld.
Website en database opschonen
De Engelse uitdrukking ‘Less is more’ betekent ‘hoe simpeler, hoe beter’, ofwel hoe minder overdaad, hoe beter het product. Dat zegt genoeg over hoe belangrijk het is om website en database regelmatig op te schonen. In de database bevindt zich alle gebruikersinformatie, instellingen, blogberichten en (meta) informatie over klanten, maar ook over afbeeldingen, video’s en nog veel meer. Maak wel een back-up, voordat je gaat opschonen. Mocht er tijdens het verwijderen van ongebruikte, overtollige data onverhoopt toch wat bruikbaars tussen zitten, dan kun je dat altijd met een back-up terugzetten. Ook is het verstandig om de mediabibliotheek zo af en toe een keer op te schonen.