De basis van een goede, gebruiksvriendelijke website is de techniek die erachter zit. Dat betekent dat een website:
- geen gebruik maakt van onnodige codes waardoor een vertraging ontstaat in het laadproces;
- een duidelijke structuur heeft, zodat het doel in één oogopslag helder is;
- voorzien is van heldere navigatie, zodat de bezoeker vindt waarnaar gezocht wordt.
Voorkom onnodige codes en vertraging in het laadproces
Elke website bestaat uit een reeks aan codes, die worden gelezen (geïndexeerd) door zoekmachines. Als er veel onnodige codes worden gebruikt, is het voor de zoekmachines moeilijker om een website te beoordelen en te indexeren. Vooral gratis plug-ins bevatten veel onnodige codes. Door het gebruik van veel codes wordt een website ook trager, wat weer nadelig is voor de ranking. Tevens haken bezoekers bij het openen of gebruiken van een langzame website eerder af. Lees hier wat je kunt doen tegen een langzame website.
Kies voor een duidelijke structuur
De structuur van je website wordt bepaald door de wijze waarop je website is gegroepeerd, gekoppeld en wordt gepresenteerd aan de bezoekers. Het resultaat van een goede website-structuur is dat meerdere pagina’s scoren in zoekmachines en zo worden opgenomen in de zoekresultaten. Een goede structuur zorgt er daarnaast voor dat:
- Bezoekers makkelijk de nodige informatie kunnen vinden;
- Crawlen en indexeren door zoekmachines makkelijke gaat;
- Iedere pagina van jouw website binnen 3 × klikken kan worden gevonden;
- Je website snel werkt en aantrekkelijk is voor bezoekers.
Om een duidelijke structuur te kunnen maken voor je website dien je eerst de doelstelling van je website goed uitgewerkt te hebben. Lees hier hoe je een doeltreffende doelstelling kunt opstellen.
Er bestaan ook hulpmiddelen die je kunt gebruiken om je website pagina’s verder te structuren, zoals:
- Tags, ofwel label: dit zijn sleutelwoorden of termen die ervoor zorgen dat bezoekers, maar ook zoekmachines, sneller op je website of webpagina terechtkomen.
- Categorieën: met categorieën groepeer je jouw producten, diensten of berichten. Dat zorgt ervoor dat bezoekers sneller de juiste inhoud kunnen vinden. Bepaal je categorieën van tevoren, maar pas op dat je er niet te veel maakt.
Deze hulpmiddelen zorgen niet alleen voor een goede structuur, maar vooral dat je een overzichtelijke website houdt.
Gebruik een zo eenvoudig mogelijke sitenavigatie
Een goede navigatie neemt, als het ware, de bezoeker bij de hand om zo de weg te wijzen. De website is voorzien van een ‘onzichtbare’ route, die de bezoeker aflegt. Sitenavigatie heeft alles te maken met een duidelijk menu. Een menu is een lijst met de belangrijkste pagina’s van je website waarvan je wilt dat jouw bezoeker deze direct ziet en kan selecteren om bij de juiste informatie te komen. Een menu van een website werkt het beste als deze:
- Op een logische plaats op elke pagina van je website staat;
- Een goede kleur heeft die niet wegvalt tegen de achtergrond;
- In één oogopslag te bekijken is;
- Uit niet te veel categorieën bestaat.
Dit zijn enkele menu’s die je zou kunnen inzetten voor jouw website:
- Klassiek navigatiemenu; Dit menu is als een horizontale lijst bovenaan alle pagina’s van de website te zien;
- Sticky menu; blijft ook zichtbaar wanneer er gescrold wordt op een langere pagina. Het sticky menu schuift als het ware mee;
- Vervolgkeuzemenu, ook wel dropdown of uitschuifmenu genoemd; Wanneer de bezoeker op één van de onderdelen in het menu klikt of er over heen schuift, komt er een vervolgkeuze tevoorschijn;
- Sidebarmenu; Dit menu zit aan de zijkant van de webpagina en werkt verder hetzelfde als het klassieke menu.